مقالات

عفونت های مقاربتی سوالات و نگرانی های رایج عفونت های مقاربتی (STIs یا STDs)

عفونت مقاربتی

حقیقت را در مورد عفونت های مقاربتی (STIs یا STDs) کشف کنید.

دانستن حقایق در مورد عفونت های مقاربتی (STIs یا STDs) مهم است. ممکن است چیزی در مورد بیماری های مقاربتی شنیده باشید یا در مورد چیزی که کسی به شما گفته است شک داشته باشید. اینها پاسخ هایی به برخی از رایج ترین سوالات و نگرانی ها هستند.

  • آیا می توانم در اثر بوسیدن به عفونت های مقاربتی مبتلا شوم؟

     

    بیشتر بیماری های مقاربتی از طریق بوسیدن منتقل نمی شوند. با این حال، بوسیدن افراد مبتلا به تبخال توصیه نمی شود زیرا ممکن است به ویروس تبخال مبتلا شوید.

  • آیا می توانم STI را از صندلی توالت بگیرم؟

     

    خیلی بعید است که بتوانید از روی صندلی توالت به بیماری مقاربتی مبتلا شوید.

    بیماری های مقاربتی معمولاً از طریق تماس جنسی پوست به پوست یا از طریق رابطه جنسی محافظت نشده واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل می شوند.

    اگر اسباب بازی های جنسی را به اشتراک می گذارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به STI باشید. همچنین می تواند از طریق تماس با لباس و ملافه به خرچنگ (شپش ناحیه تناسلی) یا گال مبتلا شود.

  • آیا فقط انواع خاصی از افراد به عفونت های مقاربتی مبتلا می شوند؟

     

    STI ها تبعیض قائل نمی شوند. هر کسی می تواند یکی از آنها را بگیرد، از جمله افرادی که برای اولین بار رابطه جنسی دارند.

  • آیا ممکن است من یا همسرم یک عفونت های مقاربتی داشته باشیم و ندانیم؟

     

    بله، بسیاری از افراد مبتلا به STI هیچ علامتی ندارند یا علائم بسیار خفیفی دارند که واضح نیستند. بروز علائم برخی از بیماری های مقاربتی نیز ممکن است زمان زیادی طول بکشد. تنها راه برای اطمینان از ابتلا به بیماری مقاربتی، انجام آزمایش است. اگر در حال رابطه جنسی هستید، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا یا انتقال بیماری مقاربتی استفاده از کاندوم است.

  • من نمی توانم از طریق رابطه جنسی دهانی یا مقعدی به STI مبتلا یا منتقل کنم. آیا این درست است؟

     

    شما می توانید با داشتن رابطه جنسی محافظت نشده دهانی و مقعدی و همچنین واژینال به تعدادی از بیماری های مقاربتی مبتلا شوید. استفاده از کاندوم خطر ابتلا به STI را کاهش می دهد.

  • آیا همه عفونت های مقاربتی قابل درمان هستند؟

     

    متأسفانه، همه بیماری های مقاربتی قابل درمان نیستند. عفونت های ویروسی مانند HIV و تبخال را می توان مدیریت و درمان کرد، اما قابل درمان نیست.

  • من رابطه جنسی محافظت نشده داشتم اما احساس خوبی دارم. آیا این بدان معناست که من بیماری مقاربتی ندارم؟

     

    علائم بسیاری از بیماری های مقاربتی برای روزها، هفته ها یا حتی ماه ها ظاهر نمی شود. به همین دلیل است که اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و فکر می کنید ممکن است به STI مبتلا شده باشید، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، بسیار مهم است. برای کاهش خطر برای شما و شریک یا همسرتان، استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی را توصیه می کنیم.

  • من قبلاً یک STI داشتم. یعنی نمیتونم دوباره بگیرمش؟

     

    اگر برای یک بیماری مقاربتی تحت درمان قرار گرفته اید، در صورت داشتن تماس جنسی با فردی که آن را دارد، همچنان می توانید دوباره به آن مبتلا شوید. برخی دیگر مانند تبخال و HIV می توانند تا آخر عمر باقی بمانند.

  • آیا ممکن است همزمان بیش از یک بیماری مقاربتی داشته باشیم؟

     

    بله، شما می توانید همزمان بیش از یک بیماری مقاربتی را بگیرید. داشتن STI خطر ابتلا به HIV را افزایش می دهد. افراد مبتلا به سایر بیماری های مقاربتی می توانند HIV را راحت تر به شرکای جنسی منتقل کنند. انتخاب پوشیدن کاندوم در حین رابطه جنسی، یا استفاده از دندانپزشکی در حین رابطه جنسی دهانی، این خطر را کاهش می دهد.

  • آیا تست پاپ برای بیماری های مقاربتی هم تست می شود؟

     

    ممکن است پزشک شما در طول آزمایش سایر بیماری های مقاربتی را آزمایش نکند. اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، می توانید از پزشک خود بخواهید که برای بیماری های مقاربتی آزمایش شود. از طرف دیگر، می توانید برای آزمایش STI به یک کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *